Workation: meer zzp’ers combineren werk en vakantie

Door Gepubliceerd op: 21 augustus 2024
Workation

© Pexels / Armin Rimoldi

De workation, een combinatie van werk en vakantie, is bij steeds meer zzp’ers populair. Volgens onderzoek van Knab onder ruim duizend zzp’ers kiest dit jaar 41 procent van de zelfstandigen voor deze flexibele werkvorm.

Workation vooral populair bij startende zzp’ers

De onderzoekers voegen toe dat twee jaar geleden 33 procent deze vorm van werken in de vakantie deden. Vooral startende ondernemers (50 procent) zouden de voordelen hiervan inzien. Hoewel deze trend bijdraagt aan een betere werk-privébalans, laat de financiële planning ervan vaak te wensen over, aldus de onderzoekers.

Ook zzp’ers te druk voor een vakantie

Het onderzoek zou verder aantonen dat 90 procent van alle zzp’ers in 2024 op vakantie gaat met een gemiddelde duur van drie weken. Ook zegt 27 procent van de ondervraagden te druk te zijn om (langer) op vakantie te gaan.

Workation ideale oplossing

Voorts heeft 20 procent tijdens het onderzoek aangegeven tijdens hun vakantie vaker te werken dan ze zouden willen. Bovendien gaat 10 procent van de respondenten niet (langer) op vakantie, omdat ze bang zijn werk mis te lopen. Tegelijkertijd zou 85 procent het wel belangrijk vinden voor hun mentale fitheid om op vakantie te gaan. Een workation lijkt dus de ideale oplossing, aldus de onderzoekers

Financieel plannen vakantie ontbreekt vaak

Uit het onderzoek zou wel blijken dat de het financieel plannen van de vakantie en/of workation er bij de meeste zzp’ers bij in schiet. Zo zou 30 procent van de ondervraagden vakantiekosten in hun (uur)tarief verwerken en 27 procent zou periodiek geld opzij zetten voor een vakantie.

Vakantiekosten verwerken in uurtarief

Volgens de onderzoekers zouden vooral jonge ondernemers hun vakantie financieel veel beter kunnen plannen. En dat zou dan beginnen met het verwerken van de vakantiekosten in het uurtarief. De onderzoekers hebben berekend dat een zzp’er bijvoorbeeld elke maand 7 procent van zijn zakelijke inkomsten opzij zou kunnen zetten op een aparte spaarrekening. Zo zou het mogelijk zijn meer financiële ruimte te krijgen voor een zorgeloze vakantie.

Journalisten, marketeers en communicatiespecialisten

Het onderzoek laat zien dat de populariteit van de workation per sector flink verschilt. In de sector Media & Communicatie – waar je veel journalisten, marketeers en communicatiespecialisten vindt – is de workation het populairst. Zo zou 53 procent er eentje hebben gepland in 2024. Dat zou voornamelijk komen doordat de aard van hun werk – en in het kielzog het werkaanbod – zich hier goed voor lenen.

Zzp’ers in de IT

De onderzoekers lichten toe dat zzp’ers in de IT net als zzp’ers in de sector Media & Communicatie hun werk meestal prima vanaf een vakantieadres zouden kunnen doen, maar dat ‘slechts’ 22 procent dit ook daadwerkelijk doet. Volgens de onderzoekers is dit het laagste percentage van alle sectoren. De onderzoekers denken dat dit komt omdat maar 19 procent van de zzp’ers in de IT zich weleens zorgen maakt of ze voldoende opdrachten hebben. Dit in tegenstelling tot de media & communicatiesector waar 45 procent die zorg zou hebben. Voor IT’ers is de nood om werk en vakantie te combineren dus minder groot, aldus de onderzoekers. Zij kiezen daarom vaker voor een reguliere vakantie.

Vakantie belangrijk voor mentale fitheid

Tot slot zou het onderzoek laten zien hoe belangrijk vakantie is voor de mentale fitheid van zzp’ers aangezien 85 procent van de ondervraagden heeft aangegeven dat vakantie noodzakelijk is om mentaal gezond te blijven. Dit benadrukt volgens de onderzoekers hoe cruciaal het is om een goede balans te vinden tussen werk en rust.

Bron: KNAB

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée

Partners van Findinet

Nieuwsfeed