Vanaf 2013 registratie van alle doelkapitalen bij nieuwe producten

Door Gepubliceerd op: 21 juni 2012

Nederlandse verzekeraars zijn vastbesloten het in 2007 begonnen vernieuwingsprogramma door te zetten, ondanks de lastige financieel-economische omstandigheden waarin de sector opereert. Tijdens de Algemene Ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars zijn vijf initiatieven goedgekeurd die de positie van de klant verder verbeteren en die kunnen bijdragen aan het herstel van vertrouwen.

• De registratie van door de klant beoogde ‘doelkapitalen’ voor alle vanaf 1 januari 2013 te sluiten vermogensopbouwende producten. De klant krijgt jaarlijks informatie over het doelkapitaal, de geactualiseerde voorbeeldeindkapitalen en een actuele afkoopwaarde. Voor beleggingsverzekeringen die aan hypotheken zijn verbonden, is het monitoren van doelkapitalen op dit moment al verplicht.
  • Een met de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) overeengekomen protocol voor de stroomlijning van kapitaaloverdrachten. Dit protocol zorgt voor een snellere en doelmatiger overdracht van verzekerde kapitalen.

zie ook: Vereenvoudiging kapitaaloverdracht per 1 juli een feit

• Het transparanter maken van de vangnetverzekering voor moeilijk verzekerbare zelfstandigen, met een duidelijk omschreven totaalpakket van voorwaarden, prijs en acceptatiecriteria.
  • Een protocol dat de transparantie bij uitvaartverzekeringen verder vergroot.

zie ook: Protocol transparantie natura-uitvaartverzekeraars

• Een nieuwe ‘Bedrijfsregeling 15’ voor informatievoorziening bij letselschade aan slachtoffers. De nieuwe regeling is niet langer alleen van toepassing op verkeersletsel, maar op alle soorten letselschade. En hij is aangepast aan de voor alle verzekeraars van toepassing zijnde Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL).
  •

Bovendien wordt per 1 januari de wijze waarop verzekeringen verkocht worden herzien. Vanaf dat moment mogen verzekeraars voor veel producten, op initiatief van het Verbond, geen provisie meer aan adviseurs betalen. “Met deze hervorming krijgt de klant het stuur zelf in handen”, aldus voorzitter Ronald Latenstein van het Verbond van Verzekeraars.

Tijdens de Algemene Ledenvergadering benadrukte Latenstein dat het vernieuwingsprogramma wordt voortgezet, inclusief een goede uitvoering van de met politiek Den Haag gemaakte afspraken over beleggingsverzekeringen, die beogen de klant een beter perspectief te bieden. Latenstein: “Ik ben ervan overtuigd dat we de goede kant op gaan en er weer meer aandacht kan komen voor de maatschappelijke functie van verzekeraars, voor datgene wat we echt doen.”

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet