Slogan die duidt waar verzekeraar voor staat, scoort beter
De slogans die ABN AMRO, ING en Rabobank voeren, zijn te vaag en worden daarom niet gewaardeerd door het publiek. Een pakkende slogan moet de positionering van een bedrijf samenvatten. Zoals: ‘U tevreden, wij tevreden!’ van ZLM Verzekeringen.
Dat blijkt uit ‘Uitblinkers Verzekeraars’, een onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders. Basis van het onderzoek vormt het zogeheten Treacy-en-Wiersemamodel. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces). Dit laatste vertaalt zich vaak naar een lage prijs voor de consument. Een pakkende slogan die de positionering samenvat, maakt duidelijk waar een bedrijf voor staat.
Positieve boodschap
Van de 32 onderzochte verzekeraars gebruiken er 24 een slogan. Het gemiddelde cijfer van alle slogans in het onderzoek is een 7,01. Klanten beoordeelden ‘U tevreden, wij tevreden’ van ZLM Verzekeringen het hoogst, met een 8,56.
Dit is waarschijnlijk te danken aan de positieve boodschap die benadrukt dat ZLM Verzekeringen klanttevredenheid belangrijk vindt. De slogan sluit ook naadloos aan bij de strategie van ‘beste service’, waarop ZLM Verzekeringen het beste scoort. De zin past dus goed bij de ervaring van klanten.
‘Even Apeldoorn bellen’
Daarnaast wordt het vertrouwde ‘Even Apeldoorn bellen’ van Centraal Beheer nog steeds gewaardeerd. Deze slagzin staat met een 8,07 op de tweede plaats. Op enige afstand volgen Klaverblad Verzekeringen (7,79), Interpolis (7,65) en IZZ (7,61).
Laagste waardering
Opvallend is dat de slogans van de drie grootste financiële dienstverleners ver onder het gemiddelde scoren. Rabobank krijgt de laagste waardering (5,86), en ook ING (6,17) en ABN AMRO (6,37) staan in de top vijf van slechtst scorende slogans.
Geen van de zinspreuken maakt duidelijk waar de organisatie voor staat of welke waardestrategie hij volgt, concludeert Multiscope. Daarnaast lijken de Engelstalige zinnetjes, zoals ‘Do your thing’ van ING en ‘Growing a better world together’ van Rabobank, weinig waardering te krijgen van de Nederlandse consument.
Bron: Multiscope
Deel dit bericht, kies uw platform!
Linda Welther