Pensioen nauwelijks een thema bij banenwissel

Door Gepubliceerd op: 17 oktober 2024
Bijna helft werkgevers is niet of nauwelijks bezig met nieuwe Pensioenwet

© Wfranz, Pixabay

Veel sollicitanten verdiepen zich niet of nauwelijks in de pensioenregeling van de nieuwe werkgever. Daarmee missen ze belangrijke zaken zoals hoeveel de nieuwe werkgever bijdraagt aan hun pensioen. Dit blijkt uit onderzoek van online pensioenbank Brand New Day. Voor dit onderzoek zijn 1.116 mensen ondervraagd, die een dwarsdoorsnede vormen van de Nederlandse beroepsbevolking.

Collectieve pensioenregeling

De onderzoekers lichten toe dat bij een collectieve pensioenregeling, ook wel bedrijfspensioen genoemd, de werkgever meebetaalt aan de pensioeninleg voor de werknemer. Gemiddeld is dat ongeveer twee derde van de totale pensioeninleg, die bij cao’s gemiddeld ongeveer 20 procent van het bruto-inkomen bedraagt. Ter verduidelijking maken de onderzoekers de volgende som: op elke € 5 bruto-inkomen gaat er € 1 naar pensioen, waarvan de werkgever ongeveer twee derde betaalt

Bedrijfspensioenen verschillen

Dit zijn echter gemiddelde hoogten van bedrijfspensioenen, zo vervolgen de onderzoekers. Tussen werkgevers kunnen namelijk forse verschillen bestaan. Een baan die op het eerste oog goed betaalt, kan bijvoorbeeld een stuk minder gunstig zijn als de werkgever weinig of niets inlegt voor het pensioen van zijn werknemers.

Hoogte werkgeversbijdrage in werknemerspensioen

Om deze reden adviseren de onderzoekers werkzoekenden in elk geval goed te letten of het brutoloon dat tijdens een sollicitatie wordt aangeboden in- of exclusief de werkgeversbijdrage is. Op een modaal jaarinkomen van € 40.000 bruto stort een werkgever namelijk ruim € 5.300 onbelast in de pensioenpot van de werknemer.

Totale beloningspakket

De aandacht voor pensioen bij een banenwissel staat in schril contrast met het belang van pensioen in het totale beloningspakket, aldus de onderzoekers. Uit het onderzoek zou namelijk blijken dat slechts 42 procent van de beroepsbevolking pensioen een belangrijk thema vindt bij een banenwissel. Onder werknemers is dat iets meer: 47 procent.

Werkgever zonder pensioenregeling

Wat het onderzoek ook laat zien is dat 50 procent van de werknemers die nu bij een werkgever zonder pensioenregeling werkt pensioen een belangrijk thema vindt bij een nieuwe baan. Niet alle mensen die het een belangrijk thema vinden, zouden zich echter daadwerkelijk in pensioen verdiepen bij een banenwissel, aldus de onderzoekers.

Verdiepen in pensioen

Op basis van het totaal aantal ondervraagden concluderen de onderzoekers dan ook dat slechts 30 procent zich daadwerkelijk zich wil verdiepen in het pensioen. Bij werknemers zonder pensioenregeling is dat merkwaardig genoeg hoger, namelijk 42,5 procent.

Werknemers zonder bedrijfspensioenregeling

Daarbij tekenen de onderzoekers aan dat eind 2022 Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 765.000 werknemers zonder bedrijfspensioenregeling telt. Het is volgens de onderzoekers veelbetekenend dat juist deze groep in het onderzoek relatief veel waarde hecht aan pensioen bij een banenwissel.

Nabestaandenpensioen

Tot slot wijzen de onderzoekers erop dat een bedrijfspensioen meer is dan alleen de hoogte van de werkgeversbijdrage. De volgende vragen zijn volgens hen relevant: Hoe staat het met de rendementen en kosten van de pensioenregeling? Is er iets geregeld voor nabestaanden? Voor de partner? Is er überhaupt wel een bedrijfspensioen?

Bron: Brand New Day

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée