Opnieuw boete voor Santander wegens onverantwoorde kredietverstrekking

Door Gepubliceerd op: 17 juli 2024
Opnieuw boete voor Santander wegens onverantwoorde kredietverstrekking

Kredietverstrekker Santander Consumer Finance S.A. heeft een boete van €3,7 miljoen gekregen wegens het verstrekken van onverantwoorde leningen. Uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten blijkt dat Santander op meerdere punten in strijd heeft gehandeld met de normen voor verantwoorde kredietverstrekking aan consumenten.

De AFM acht dit ernstig, want door overkreditering kunnen consumenten in de financiële problemen komen. Bovendien kan hierdoor oneerlijke concurrentie ontstaan ten opzichte van andere kredietverstrekkers. In 2019 heeft de rechtsvoorganger van Santander hiervoor ook al een boete opgelegd gekregen, daarom is het boetebedrag nu verhoogd.

‘Structureel tekortgeschoten’

De AFM heeft marktbreed onderzoek gedaan naar verantwoorde kredietverstrekking, waarbij per aanbieder 10 dossiers tegen het licht zijn gehouden. Hieruit blijkt dat Santander bij vier van de tien onderzochte dossiers te weinig informatie inwon over de financiële positie van klanten en bij vijf van de tien onverantwoord krediet heeft verstrekt. Deze overtredingen zijn grotendeels terug te voeren op het beleid en de processen van de kredietverstrekker.

Jos Heuvelman, bestuurder AFM: “Dit is ernstig, omdat Santander structureel tekortschoot in de naleving van een van de belangrijkste verplichtingen ten opzichte van haar klanten. Want een te hoge lening kan ervoor zorgen dat consumenten te weinig geld overhouden om de vaste kosten van hun levensonderhoud te kunnen betalen.”

Leennormenmethodiek

De regels voor consumptief krediet zijn door de sector nader ingevuld in de ‘Leennormenmethodiek’ – een minimale invulling van de kredietregels, aldus de AFM. De Spaanse kredietaanbieder heeft zich weliswaar gecommitteerd aan deze regels, maar heeft ze op een aantal belangrijke punten niet goed toegepast.

Daardoor worden niet alleen de belangen van consumenten geschaad, maar kan ook het gelijke speelveld op de kredietmarkt worden verstoord. Ondernemingen die zich niet houden aan de voorwaarden voor verantwoorde kredietverstrekking, kunnen ten onrechte een grotere markt bedienen en oneigenlijk voordeel behalen.

Consumenten gecompenseerd

Santander zegt bezig te zijn om maatregelen te treffen om herhaling in de toekomst te voorkomen. Ook heeft het bedrijf een deel van de consumenten gecompenseerd die mogelijk een te hoog krediet hebben gekregen.

Bron: AFM

 

 

Deel dit bericht, kies uw platform!

Linda Welther

Linda Welther

Partners van Findinet

Nieuwsfeed