NVGA en Verbond oneens over beloningsmodel

Door Gepubliceerd op: 4 januari 2012

NVGA en Verbond blijven van mening verschillen over een passend beloningssysteem en gaan afzonderlijk de lobbystrijd aan.

Beide partijen betreuren de uitkomst, maar constateren ook dat zij in de afgelopen periode veel hebben bereikt en belangrijke stappen zijn gezet in de vorm van een visiepaper, regels over winstcommissies en het protocol Volmacht. Zij benadrukken dat zij op andere thema’s in de toekomst nauw willen blijven samenwerken.

De uitwerking van een toekomstbestendig beloningsmodel voor het volmachtbedrijf werd in maart van dit jaar aangekondigd toen de NVGA en het Verbond hun gezamenlijke ‘Visie op een toekomstbestendig Volmachtbedrijf’ presenteerden. Nadat uit de sensitiviteitstoets van IG&H Consulting was gebleken dat de positionering van de volmacht tussen verzekeraars en klant vragen zouden kunnen oproepen, ontwikkelden ze samen het Protocol Volmachten.

Dit protocol geeft volmachten en verzekeraars bindende richtlijnen over rol- en belangtransparantie naar de klant. De NVGA en het Verbond hebben dit protocol vastgesteld op hun algemene ledenvergaderingen.

Daarnaast zijn productiegerelateerde winstcommissies per 1 januari 2012 verboden. Ook dit is een uitvloeisel van het overleg tussen Verbond en NVGA. De AFM heeft aangegeven niet-productiegerelateerde winstcommissies vooralsnog (in ieder geval in 2012) toe te staan, in afwachting van een volgende stap van partijen: een nieuwe, passende beloningssystematiek. In maart schreven het Verbond en de NVGA daarover in hun visie: “Daarnaast streven volmachtbedrijven en verzekeraars naar een passende beloningssystematiek voor het volmachtbedrijf die de huidige beloning, bestaande uit tekencommissie, winstcommissie en gerichte kostenvergoedingen, vervangt.” De NVGA en het Verbond baseerden zich in hun recente overleggen op het gezamenlijke onderzoek door SEO en SVC naar een passende beloningssystematiek voor het volmachtbedrijf. Het Verbond had graag willen komen tot een vorm van verrichtingentarief, in de vorm van een vast bedrag per polis per jaar, omdat daarmee een duidelijke relatie tussen inspanning en beloning wordt gelegd. De NVGA had, na zorgvuldige afweging in eigen kring, voorkeur voor een eenduidig model op basis van een vast percentage beloning per polis met op- en afslagen voor kwaliteit. Deze beloning zou in de visie van de NVGA geen productiegerelateerde elementen mogen bevatten en moeten voldoen aan de BGFO norm over ‘passende volmachtbeloning’. Daarnaast zijn in haar visie ook andere beloningsmodellen denkbaar, zoals een verrichtingentarief voor ziektekosten en complexe producten.

Dit betekent dat er naast de gezamenlijk bereikte resultaten: het gerealiseerde position paper, het Protocol Volmacht en het verbod op productiegerelateerde winstcommissies, vooralsnog geen eenduidig gezamenlijk gedragen beloningsmodel komt. Het is nu aan het Verbond en de NVGA afzonderlijk om met het ministerie van Financiën en de toezichthouders AFM en DNB te bezien hoe zij met deze uitkomst om wensen te gaan. Het Verbond en de NVGA hechten er aan in de toekomst nauw te blijven samenwerken op andere thema’s.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet