Minstens 7 miljoen schade door januaristorm

Door Gepubliceerd op: 6 januari 2012

Volgens voorlopige schattingen van het CVS komt de totale schade voor particulieren en bedrijven uit op minstens 7 mln euro, excl. de schade aan agrarische ondernemingen.

Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek sluit niet uit dat dit bedrag nog fors kan oplopen.

De schade van 4 januari schatte het CVS op 4 miljoen; op 5 januari kwam daar een miljoen bij en op 6 januari nog eens twee miljoen, waardoor het totaal nu minstens 7 miljoen is. Het Verbond van Verzekeraars beklemtoont dat verzekeraars alle zeilen zullen bijzetten om de klanten te helpen en de schade zo snel mogelijk te inventariseren en te herstellen. Het herstel van de schade heeft daarmee de hoogste prioriteit om zo meer schade te voorkomen.

Stormmodel

De schatting van de totale stormschade is gebaseerd op het stormmodel van het CVS. Het CVS heeft dit model ontwikkeld op basis van cijfers over stormschaden van particulieren en bedrijven sinds 1987. Het CVS beschikt over historische schadegegevens van de meeste Nederlandse verzekeraars. Op basis van stormen uit het verleden, waarvan de exacte schadebedragen, duur van de storm en windsnelheden bekend zijn, wordt een schatting gemaakt voor nieuwe stormen die zich voordoen. Het stormmodel gebruikt de data van tien verschillende weerstations verspreid over het land. Op basis van deze lokale metingen wordt een schatting gemaakt van het totale schadebedrag in Nederland. De gemiddelde windsnelheid heeft de meeste invloed op de totale schadeomvang.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet