Meeste klachten door onvoldoende kennis van pensioenregeling

Door Gepubliceerd op: 6 juni 2013

Te hoog gespannen verwachtingen over de hoogte van de uitkering veroorzaken de meeste onvrede bij deelnemers en gepensioneerden.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2011-2012 van de Ombudsman Pensioenen, drs Piet Keizer. Daarin vraagt hij met name aandacht voor arbeidsongeschiktheid, onzorgvuldige informatieverstrekking en onredelijk bezwarende bepalingen.

AO-voorwaarden onbekend

Deelnemers staan als gevolg van onvoldoende bekendheid met de inhoud van de pensioenregeling te weinig stil bij de gevolgen voor hun pensioen van belangrijke gebeurtenissen in hun leven zoals arbeidsongeschiktheid, merkt de Ombudsman op. “Soms komt de gewezen deelnemer er pas na jaren achter dat hij niet heeft voldaan aan alle in het pensioenreglement gestelde (administratieve) voorwaarden om in aanmerking te komen voor premievrije opbouw bij arbeidsongeschiktheid.” De Ombudsman pleit er dan ook voor dat pensioenuitvoerders coulance betrachten ten aanzien van de formele bepalingen over verstreken en overschreden termijnen.

Positief is de Ombudsman over het door Verbond en Pensioenfederatie gesloten convenant over het in- en uitlooprisico bij arbeidsongeschiktheid.

Onzorgvuldige informatieverstrekking

Fouten en vergissingen in jaarlijkse pensioenopgaven leiden regelmatig tot ergernis en onvrede en ook tussentijdse individuele informatie aan deelnemers over pensioenrechten is niet altijd juist en accuraat, maakt de Ombudsman uit de klachten op. Ook geeft hij aan dat hij bij zijn werkzaamheden soms onredelijk bezwarende bepalingen tegenkomt.

Onredelijk bezwarende bepalingen

Een voorbeeld: Bij een pensioenuitvoerder kan alleen sprake zijn van een bijboeking van aanspraken ingeval van premieachterstand indien de deelnemer de werkgever binnen een kort tijdsbestek met een aangetekend schrijven had gesommeerd om de premie te voldoen. De Ombudsman: “In mijn ogen is dit een onredelijke bepaling omdat de werknemer wel zijn verplichtingen nakwam in de vorm van op zijn loon ingehouden werknemerspremie. Ik doe een beroep op pensioenuitvoerders om dergelijke bepalingen kritisch tegen het licht te houden en waar mogelijk uit het pensioenreglement te verwijderen.

Interne klachtenbehandeling

“Zet de klachtenbehandeling wat meer op afstand van het bestuur”, vraagt de Ombudsman. De inrichting van de klachtenbehandeling is niet bij wet voorgeschreven. “Voeg externe deskundigen aan de klachtencommissie toe. Dat bevordert een onafhankelijke afhandeling van een geschil.”

Vanaf begin dit jaar kan de Ombudsman Pensioenen ook bemiddelen in klachten van deelnemers van PPI’s, voor zover deze zich aan zijn reglement hebben onderworpen. Ook is de Ombudsman nu bevoegd om tuchtrechtelijke kwesties door te zenden naar de Tuchtraad Financiële Dienstverlening.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet