Lagere dekkingsgraad pensioenfondsen door geknutsel met derivaten

Door Gepubliceerd op: 20 maart 2012

Onkunde bij pensioenbestuurders heeft ertoe geleid dat een aantal pensioenfondsen een slechtere financiële positie heeft dan nodig.

Dat meldt het Financieel Dagblad.

De bestuurders dachten het risico van de lage rente voldoende te hebben afgedekt met complexe beleggingsproducten. Die bieden echter minder bescherming dan de zij veronderstelden.

DNB en Pensioenfederatie bevestigen dat sommige pensioenfondsen een slechtere financiële positie hebben dan nodig was geweest, omdat pensioenbestuurders ingewikkelde derivaten om risico’s af te dekken, niet goed begrepen. DNB zal de fondsen hierop aanspreken.

“Pensioenbestuurders gingen ervan uit dat ze het risico op een dalende rente beter hadden afgedekt dan daadwerkelijk het geval was”, zegt Geert-Jan Troost van adviesbureau Towers Watson in het FD. “Er zijn fondsen die slechts de helft hadden van de afdekking die zij dachten te hebben. Het is vergelijkbaar met de situatie waarbij een huiseigenaar na brand ontdekt dat zijn huis slechts voor de helft was verzekerd.” Volgens Troost waren de verantwoordelijke besturen onvoldoende deskundig om de werking van complexe afdekkingsproducten — zogeheten swaptions of te wel opties op swaps — goed in te schatten.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet