Beleggingsopbrengsten en resultaat oudedagsvoorzieningen stuwen halfjaarresultaat Achmea op

Door Gepubliceerd op: 19 augustus 2024

Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur Achmea. © Achmea

Afgezien van tegenvallende resultaten bij Schade en Inkomen kijkt CEO Bianca Tetteroo tevreden terug op het eerste halfjaar van Achmea. Het netto resultaat steeg met 31 procent tot € 493 miljoen, vooral door een toename van het resultaat bij Oudedagsvoorzieningen en door gunstige beleggingsopbrengsten. Het premie-inkomen groeide met 11 procent naar € 22 miljard. De solvabiliteit klom op naar 188 procent.

Daarnaast leidt de eerder aangekondigde overname van Blue Sky Group Vermogensbeheer tot € 25 miljard extra beheerd vermogen, wat Achmea’s positie in vermogensbeheer versterkt. “De overname vindt plaats op een strategisch moment, nu veel partijen in pensioen- en vermogensbeheer belangrijke keuzes maken vanwege de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel”, aldus Tetteroo bij de presentatie van de halfjaarcijfers vorige week.

Focus op optimalisatie beleggingsportefeuille

De divisie Pensioen & Leven Nederland droeg met een gestegen operationeel resultaat van € 145 miljoen significant bij aan het totale resultaat. Deze stijging werd voornamelijk veroorzaakt door een beter beleggingsresultaat, “mede door continue focus op optimalisatie van onze beleggingsportefeuille”, aldus Tetteroo.

Bij oudedagsvoorzieningen groeide de omzet met 19% tot € 41 miljoen, mede door een toename van het beheerd vermogen bij Achmea Investment Management tot € 194 miljard. Bij de overlijdensrisicoverzekeringen nam het marktaandeel bij de nieuwe productie toe tot 14%.

Het operationeel resultaat van Zorg Nederland groeide tot € 167 miljoen door een groter aantal verzekerden, een beter verzekeringstechnisch resultaat en hogere beleggingsopbrengsten.

Toename langdurig verzuim

Voor Schade & Inkomen Nederland daalde het operationeel resultaat naar € 118 miljoen. Oorzaken zijn hogere voorzieningen bij Inkomen, die weer worden veroorzaakt door de toename van het langdurig verzuim, hogere instroom in de WIA en aangepaste inflatieverwachtingen voor de korte termijn in het schadebedrijf. Wel nam het premievolume toe met 9% en werd de marktleiderspositie versterkt.

Achmea Bank

Achmea Bank groeide in de retailmarkt op het gebied van sparen (+10%) en hypotheken (+6%) via het platform van Centraal Beheer.

Internationaal

In de groeikern Internationaal nam het premievolume toe met 19%, mede door een toename van het aantal klanten bij Achmea’s bedrijven in Griekenland en Turkije. Voor de komende jaren zet Achmea in op verdere groei in Europa. Onder meer via de digitale schadeplatformen van InShared en Anytime.

Groei en digitalisering

Speciale aandacht wordt gevraagd voor de voortschrijdende digitalisering van het bedrijf. Tetteroo: “Een goed voorbeeld hiervan zien we bij Zorg Nederland. Hier verwelkomden we ongeveer 450.000 nieuwe klanten en versterkten we onze positie als marktleider. Dankzij onze investeringen in digitalisering en schaalbaarheid konden we deze klanten vrijwel zonder inzet van extra medewerkers verwelkomen en van dienst zijn. Daarnaast verwerkten we dit jaar al ruim 225 miljoen zorgdeclaraties volledig digitaal. Klanten profiteren hiervan; binnen een dag staat het geld op hun bankrekening.”

Op het gebied van AI is er een eigen AchmeaGPT-omgeving opgezet. “Momenteel lopen er verschillende projecten om binnen een veilige omgeving te verkennen hoe Generatieve AI kan bijdragen aan extra voordelen voor onze klanten en onze organisatie, door diverse use cases uit te werken en te implementeren”, aldus Tetteroo.

‘Grote onzekerheid en kans op volatiliteit’

Tetteroo benoemde bij de presentatie van de cijfers expliciet de onzekere geopolitieke situatie: “De economische en maatschappelijke context waarin we ons bevinden, blijft volop in beweging. Financiële markten ontwikkelden zich gunstig in de eerste zes maanden. De arbeidsmarkt is en blijft krap. Inflatie leidt onder meer tot hogere kosten voor schadeherstel. De ECB verlaagde eind juni voor het eerst in vijf jaar de rente, een signaal dat de inflatie beter onder controle lijkt te komen. Mede vanwege geopolitieke spanningen blijft er echter sprake van een grotere onzekerheid en kans op volatiliteit.”

Bron: Achmea

Deel dit bericht, kies uw platform!

Linda Welther

Partners van Findinet