Autoverzekeringen flink in prijs gestegen

Door Gepubliceerd op: 23 juli 2024
Premie autoverzekeringen ruim 8% gestegen

© JESHOOTS.com, Pixabay

Waar automobilisten in januari 2023 nog gemiddeld € 85,73 per maand betaalden aan premie voor hun autoverzekering is dat in juli 2024 € 90,38. Dit blijkt uit onderzoek van financiële vergelijkingssite Geld.nl.

Stijgende prijzen autoverzekeringen is een trend

De onderzoekers lichten toe dat door deze stijging een automobilist nu ruim € 55 per jaar meer betaalt voor dezelfde autoverzekering dan in januari vorig jaar. Dit is een stijging van ruim 9 procent. De onderzoekers verwachten dat deze trend ook de komende tijd doorzet en dat de premies dus blijven stijgen.

Schadelast verzekeraars toegenomen

Een belangrijke reden achter de forse stijging van de premies is volgens de onderzoekers dat de schadelast van verzekeraars voor het vierde jaar op rij fors is toegenomen. De schadelast is het bedrag dat autoverzekeraars uitkeren aan klanten met schade. Dit geldt zowel voor het materiaal als de loonkosten

Auto-onderdelen duurder

De onderzoekers dichten de stijgende schadelast verschillende oorzaken toe. Zo worden auto-onderdelen steeds geavanceerder wat vervanging kostbaarder maakt. Verder zorgt de toename van elektrische auto’s ervoor dat de prijzen stijgen: een ‘stekkerauto’ repareren is namelijk prijziger dan een benzineauto, aldus de onderzoekers.

Regionale verschillen prijzen autoverzekeringen

De onderzoekers vermelden tot slot dat de premies voor autoverzekeringen grote regionale verschillen kennen. Zo zouden autoverzekeringen in Den Haag gemiddeld het hoogst zijn: een WA-verzekering zou in de residentie gemiddeld € 122,69 per maand kosten, terwijl die in een kleinere stad zoals Assen € 73,43 per maand is.

Bron: Geld.nl

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Partners van Findinet