Automobilist is loyaal aan verzekeraar
Autoverzekeringen hebben over het algemeen trouwe klanten. Gemiddeld blijven automobilisten 16 jaar bij dezelfde verzekeraar. En 93% is van plan er ook te blijven.
Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen van Multiscope. Multiscope onderzocht van ruim 5.200 Nederlanders de klanthistorie bij hun autoverzekeraar én de intentie om klant te blijven in het komende jaar.
Interpolis en Aon hebben trouwste klanten
Vier autoverzekeraars springen eruit met zowel een bovengemiddelde intentie als een bovengemiddelde klanthistorie: Interpolis, Univé, Centraal Beheer en ZLM. Interpolis heeft de trouwste klanten: verzekerden blijven er gemiddeld ruim 24 jaar. Aon volgt op de tweede plaats, met een gemiddelde historie van ruim 23 jaar.
Allianz Direct heeft de laagste intentie
Zeven verzekeraars scoren zowel onder het gemiddelde op intentie om te blijven als op klanthistorie. Klanten van Allianz Direct willen het snelst weer vertrekken: dit bedrijf heeft met 87% de laagste intentie van alle autoverzekeraars in de markt. Klanten van Promovendum en InShared zijn gemiddeld het kortst klant, met een gemiddelde historie van slechts 6 jaar.
Vergelijkingsonderzoek loont voor klanten
De markt voor autoverzekeringen is in het afgelopen decennium steeds transparanter geworden. Vergelijkingssites en de websites van verzekeraars stellen consumenten in staat om snel inzicht te krijgen en van verzekering te wisselen. Regelmatig blijkt ook uit onderzoek dat het loont voor verzekerden om regelmatig te checken of hun autoverzekering goedkoper kan. De premies variëren sterk.
In een competitieve markt is het voor verzekeraars dus essentieel om voortdurend te streven naar optimale marketingactiviteiten om consumenten te bereiken en onderscheidende waarde te creëren. Daarnaast is een hoge klanttevredenheid noodzakelijk om klantverloop te voorkomen.
Bron: Multiscope
Deel dit bericht, kies uw platform!
Linda Welther