AFM: wat hoort wel en niet tot onze taken?

Door Gepubliceerd op: 18 maart 2013

Consumenten helpen slimmer te beleggen, hoort dat tot de toezichttaak, was de vraag in een Findinet-column. De AFM pakt de handschoen op en vraagt de mening van marktpartijen.

In de visie van Findinet gaat de AFM met haar informatie richting consumenten op de stoel zitten van de professionele marktpartijen en neemt zij een deel van hun rol over. “Daar betalen de onder toezicht gestelde partijen uiteraard geen toezichtbijdrage voor”, aldus Jan Aikens in de column AFM op de stoel van de adviseur.

Op haar LinkedIn-forum AFM Marktdiscussies heeft de AFM deze handschoen opgepakt. Paul van Dijk vindt dit “een interessant onderwerp en zeker een discussie waard”.

“Ook bij de AFM”, schrijft het Hoofd van de afdeling Communicatie van de toezichthouder, “stellen we ons telkens de vraag wat wel en niet tot onze taken behoort. We beseffen maar al te goed dat we niet op de stoel van de politiek of de ondernemer moeten gaan zitten.

Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken. Bijvoorbeeld, moeten of mogen we als AFM wijzen op risico’s? Mogen we consumenten helpen om slim te beleggen door algemene tips te geven zoals hier: http://www.afm.nl/professionals/afm-actueel/nieuws/2013/mrt/dag-consument.aspx ? En moeten of mogen we eigenlijk antwoord geven als iemand ons vraagt of uitdaagt op LinkedIn?

Ik houd me aanbevolen voor aanbevelingen!”

De eerste reactie kwam van mr. dr. Cees de Jong, onder meer onderzoeker aan het Amsterdam Centre for Insurance Studies van de UvA.
Hij neemt een formeel juridisch standpunt in: “Wat de taak van de AFM is, staat duidelijk omschreven in art. 1:25 Wft: gedragstoezicht uitoefenen op financiële markten en beslissen over de toelating van financiële ondernemingen tot die markten. Dit impliceert dat de AFM bij de uitoefening van haar wettelijke taak in beginsel enkel met financiële ondernemingen te maken heeft en zich niet rechtstreeks tot consumenten – en voor zover het verzekeringen betreft: cliënten – moet richten. Dat hoeft ook niet, want voor belangenbehartiging en voorlichting kunnen deze terecht bij de Consumentenbond, Nibud, Radar, Kassa, etc. en voor geschillenbeslechting bij de Ombudsman, het KiFiD en de burgerlijke rechter.”

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet