(Findinet) AFM in jaarverslag: Kwaliteit dienstverlening wordt beter

Door Gepubliceerd op: 4 april 2012

Aanbieders zetten in 2011 belangrijke stappen om de keten beter te beheersen en de onderkant van de markt te verkleinen.

Dat schrijft de AFM in het jaarverslag 2011. “Ze zijn alerter op bemiddelaars van wie de vergunning is ingetrokken en ze melden ons vaker misstanden. We treden in 2011 op tegen verschillende vormen van schadelijk gedrag in de bemiddelaarmarkt, zoals: ondeskundige en niet passende advisering, ontduikingsconstructies, misleidende verkoopmethodes en hoge verkoopkosten in combinatie met matige dienstverlening. Een groot deel van de markt heeft leningen waarop niet wordt afgelost in de ban gedaan. De aanbieders van flitskredieten moeten zich nu ook aan de regels in de Wft houden. De AFM is gestart met onderzoeken naar partijen die hoge rentes in rekening brengen. Dit heeft geleid tot een aantal maatregelen. Er is een self assessment uitgevoerd onder financieel dienstverleners. Met de uitkomsten brengen we de risico’s in kaart. We geven uitleg en toelichting op nieuwe regels zoals het provisieverbod en de aanscherping van de vakbekwaamheidregels. De AFM publiceert in 2011 een interpretatie over vergelijkingssites.”

Voor 2012 komt de AFM uit op negen thema´s, waaronder het thema Zorgvuldige financiële dienstverlening.

“Dit cluster van thema’s richt zich vooral op de bescherming van de belangen van consumenten waar zij producten en diensten afnemen van aanbieders, bemiddelaars en adviseurs.

Eerlijke en zorgvuldige dienstverlening en informatievoorziening aan deze groep is niet alleen een maatschappelijk belang, het is ook in het langetermijnbelang van de sector om vertrouwen te herwinnen. Het gaat hier om de volgende thema´s:

• Productaanbieders gaan het belang van de klant centraal stellen;

• Kwaliteit van de financiële dienstverlening wordt beter;

• Verbetering producten en advies vermogensopbouw;

• Hoogte en risico’s van pensioenen worden transparanter;

• Meer doelgerichte en snellere aanpak zware schendingen integriteit.

Naast deze thema’s vallen ook het doorlopend toezicht op gedrag en informatieverstrekking, toetsing van bestuurders en vergunningverstrekking onder dit cluster.”
“Dit cluster van thema’s richt zich vooral op de bescherming van de belangen van consumenten waar zij producten en diensten afnemen van aanbieders, bemiddelaars en adviseurs.

Eerlijke en zorgvuldige dienstverlening en informatievoorziening aan deze groep is niet alleen een maatschappelijk belang, het is ook in het langetermijnbelang van de sector om vertrouwen te herwinnen.

Het gaat hier om de volgende thema´s:

  •  Productaanbieders gaan het belang van de klant centraal stellen;
  • Kwaliteit van de financiële dienstverlening wordt beter;
  • Verbetering producten en advies vermogensopbouw;
  • Hoogte en risico’s van pensioenen worden transparanter;
  • Meer doelgerichte en snellere aanpak zware schendingen integriteit.

Naast deze thema’s vallen ook het doorlopend toezicht op gedrag en informatieverstrekking, toetsing van bestuurders en vergunningverstrekking onder dit cluster.”

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet