AFM beboet bedrijf én ook de feitelijk leider zelf

Door Gepubliceerd op: 24 mei 2012

Ook de feitelijk leider van een bemiddelingsbedrijf zonder vergunning moet zelf een boete van 60.000 euro betalen.

NCIC is een aan een financiële dienstverlener gelieerd bedrijf. NCIC won via een callcenter meer dan alleen contactgegevens in bij consumenten en speelde die gegevens door naar de financiële dienstverlener. Voor deze vorm van bemiddeling had NCIC geen vergunning. Daarvoor legde AFM een boete op. Maar de toezichthouder ging verder en onderzocht ook de activiteiten van de feitelijk leider zelf.

Deze indirecte bestuurder van NCIC heeft een vergunningaanvraag voor het bemiddelen in consumptief krediet bij de AFM ingediend.

AFM: “De vergunningaanvraag betrof het ‘genereren van leads voor externe en interne klanten’ door een callcenter. De heer Krommenhoek was daarmee kennelijk op de hoogte dat NCIC een vergunning moest hebben om deze activiteiten te kunnen uitvoeren.

Nadat de AFM aan NCIC vragen had gesteld in het kader van de beoordeling van de aanvraag, heeft de heer Krommenhoek zonder nadere onderbouwing de vergunningaanvraag in mei 2011 ingetrokken. De AFM heeft vervolgens in haar onderzoek vastgesteld dat NCIC onder de feitelijke leiding van de heer Krommenhoek haar werkwijze ongewijzigd heeft voortgezet, in ieder geval tot 23 augustus 2011. Door zijn vergunningaanvraag in te trekken en zijn bemiddelingsactiviteiten desondanks voort te zetten, heeft de heer Krommenhoek zich willens en wetens blootgesteld aan het aanmerkelijk risico dat hij illegaal bemiddelde.

De AFM heeft vastgesteld dat de heer Krommenhoek op de hoogte was van het illegaal (onder)bemiddelen door NCIC, dat hij bevoegd en redelijkerwijs gehouden was het illegaal (onder)bemiddelen te beëindigen en dat hij maatregelen daartoe achterwege heeft gelaten. Dit zijn in de rechtspraak ontwikkelde criteria voor het aannemen van het feitelijk leidinggeven aan een overtreding.

Het basisbedrag voor overtreding van dit wetsartikel is 2.000.000 euro. Bij het bepalen van de hoogte van deze boete heeft de AFM in haar overwegingen rekening gehouden met de ernst en duur van de overtreding, de verwijtbaarheid en de draagkracht van de heer Krommenhoek.”

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Partners van Findinet