Actief klantbeheer verbeterd bij middelgrote kantoren

Voor Elkaar Holding investeert in adviesplatform Prikkl
© Nosheep, Pixabay

Middelgrote kantoren hebben het afgelopen jaar behoorlijke vooruitgang geboekt met hun actief klantbeheer. Dit zou blijken uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer, een door marktpartijen gevormd branche-initiatief.

Actief klantbeheer financiële advieskantoren

Actief klantbeheer is het verhogen van de intensiteit en het niveau van relatieonderhoud tussen financiële advieskantoren en consumenten die in het bezit zijn van een of meer financiële producten. Het doel is het vergroten van de financiële gezondheid van consumenten en het verhogen van de omzet van advieskantoren.

Rendabel verdienmodel

Dat middelgrote kantoren aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt met actief klantbeheer suggereert volgens de onderzoekers dat de strategische inspanningen en investeringen van deze kantoren het afgelopen effectief zijn geweest. Kantoren die veel werk maken van actief klantbeheer ervaren geen obstakels in tijdgebrek, een rendabel verdienmodel en privacy, aldus de onderzoekers.

Actuele klantdata

De beschikbaarheid van actuele klantdata kan in de optiek van de onderzoekers nog wel beter. De kantoren die werken in het hoogste volwassenheidsniveau qua actief klantbeheer zouden gemiddeld genomen elke twee à drie jaar contact hebben met hun klanten. Hierbij zou Whatsapp steeds vaker een van de manieren zijn om contact te hebben met klanten.

Kleinere advieskantoren

Onder kleinere financiële advieskantoren hebben de onderzoekers daarentegen een daling in het volwassenheidsniveau geconstateerd. Dit zou volgens de onderzoekers mogelijk erop wijzen dat deze kantoren beperkte middelen hebben en een gebrek hebben aan focus als gevolg van een aantrekkende hypotheekmarkt. Het onderzoek zou aantonen dat deze kleinere kantoren te weinig actuele klantdata hebben en dat tijdgebrek gecombineerd met het ontbreken van een goed verdienmodel tot praktische problemen leidt.

Bron: Stichting Actief Klantbeheer