2011 was desastreus jaar voor assurantie-intermediair

Door Gepubliceerd op: 14 maart 2012

De omzet van een gemiddeld advieskantoor is gedaald met 11%, het rendement daalde tot 6% van de totale omzet. Vooral grotere kantoren hadden het moeilijk.

Het loon van de ondernemer is voor het 4e jaar op rij gedaald en kwam in 2011 uit op € 50.000,-.

Dit blijkt uit het nieuwe kerncijfersonderzoek van Bureau D & O, naar de cijfers en trends van het assurantie-intermediair in Nederland.

Omzetdaling met 11%

In 2011 is de omzet bij een gemiddeld assurantiekantoor met 11% gedaald ten opzichte van 2010. De totale omzet bedroeg in 2011

€ 380.270,- en in 2010 € 429.240,-.

De druk op het assurantie-intermediair begon in 2006 en 2007 voor het eerst zichtbaar te worden. In 2006 trad de nieuwe Wet Financiële Dienstverlening (nu Wet op het Financieel Toezicht) in werking, gevolgd door de verschuiving van afsluitprovisie naar doorlopende provisie op levensverzekeringen en hypotheken in 2007. In het begin van deze eeuw was een jaarlijkse groei van  8% nog heel gebruikelijk. Een forse daling van 11% in 2011 is nog niet eerder voorgekomen.

40% van de assurantiekantoren heeft het zwaar

Bij 40% van de kantoren is in 2011 de omzet gedaald.

De kantoren die in omzet zijn gedaald hebben gemiddeld het volgende profiel:

  • Grote assurantiekantoren met een personeelsbezetting van meer dan 10 fulltime banen, die geen stijging in het aantal klanten en polissen hebben weten te realiseren.
  • Assurantiekantoren die zich overwegend richten op de zakelijke markt, die te maken hebben gehad met faillissementen in hun klantengroep en/of met klanten die extra premiekorting eisten.
  • Leven- en hypotheekkantoren die de daling van de provisie op levensverzekeringen en hypotheken niet voldoende hebben weten op te vangen met een groei van de directe beloning.

Forse daling provisie leven en hypotheken

De totale omzet uit levensverzekeringen en hypotheken (afsluitprovisie, doorlopende provisie, abonnement en/of declaratie) is voor het gemiddelde kantoor in 2011, ondanks een sterke stijging van de omzet uit directe beloning, toch gedaald met 18%. Van

€ 122.016,- in 2010 naar € 100.314,- in 2011.

De omzet uit directe beloning (declaraties en abonnementen) gerelateerd aan levensverzekeringen en hypotheken is in 2011 gestegen met € 3.695,- (+ 10%). Van € 36.258,- in 2010 naar

€ 39.953,- in 2011.

De stijging van de directe beloning compenseert de daling van de provisie (doorlopende provisie en afsluitprovisie) op levensverzekeringen en hypotheken echter niet. De omzet uit provisie (doorlopende provisie en afsluitprovisie) op levensverzekeringen en hypotheken is in 2011 gedaald met

€ 25.397,- (-/- 30%). Van € 85.758,- in 2010 naar

€ 60.361,- in 2011. Rendement en beloning ondernemer verder gedaald

In 2011 hebben ondernemers, net als in voorgaande jaren, verder bezuinigd op hun eigen inkomen. In 2006 en 2007 bedroeg het gemiddelde inkomen van een directeur/eigenaar nog € 86.195,- bruto per jaar. In 2011 is het gemiddelde inkomen gedaald tot

€ 49.986,-.

Ondanks een daling van het persoonlijke inkomen van de assurantie-ondernemer zelf, heeft het gemiddelde assurantiekantoor zijn totale kosten niet weten te verlagen.

De totale kosten bedroegen in 2011 € 356.410,- en in 2010

€ 355.996,-. Het gemiddelde assurantiekantoor heeft in 2011 opvallend meer uitgaven moeten maken voor reclame en automatisering. Deze kosten zijn gestegen met respectievelijk 5% en 9%. Vooral de sterke groei van de kosten voor automatisering vallen op. Blijkbaar heeft de toegenomen administratieve druk ertoe geleid dat assurantiekantoren meer hebben moeten investeren in hun automatisering om hun bedrijfsprocessen efficiënt te laten verlopen.

Door de daling van de totale omzet en de nagenoeg gelijkblijvende kosten is het rendement in 2011 gemiddeld gedaald van 15% naar 6% van de totale omzet. Het rendement bedraagt in 2011 voor een gemiddeld assurantiekantoor € 23.860.-. In 2011 is het rendement van een gemiddeld assurantiekantoor voor het eerst onder de 10% van de totale omzet uitgekomen.

Bij 30% van de assurantiekantoren is het rendement in 2011 zelfs negatief geweest.

En bij de 40% van de assurantiekantoren, die in 2011 een daling van de omzet te verwerken hebben gekregen, bedroeg het rendement gemiddeld slechts 1% van de omzet.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet

Partners van Findinet

Nieuwsfeed