The 2018 killing fields

Door Gepubliceerd op: 15 oktober 2019

“Het aantal verkeersdoden in Nederland is in 2018 jaar gestegen met bijna 11 procent.”
Onder deze kop presenteert de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek  verzekeraars Verkeersveiligheid de meest bevindingen m.b.t. de veiligheid op onze wegen. De cijfers hebben betrekking op het jaar 2018.
Alleen de verzekeraars kunnen weten hoe hoog de rekening is die wij in financiële zin moeten betalen. Verzekeraars

Maar liefst 38.000 aanrijdingen op de autosnelwegen werden genoteerd.

Meer dan 20.000 gewonden waarvan er 13.069 in het ziekenhuis moesten worden behandeld.

500 kilometer wachtenden
Gisteren ( 14 oktober 2019) stond er meer dan 500 km aan files.
We horen het zo vaak:

–       Hier is de linker rijstrook afgesloten : “90 km file en u moet er rekening houden dat de opruimingswerkzaamheden tot in de middag kunnen duren.”

–       Daar zijn twee rijstroken afgesloten : “Gecompliceerde aanrijding waarbij ook vrachtwagens zijn betrokken. U moet rekening houden met 50 minuten of meer oponthoud. Sluiproutes via Provinciale wegen zijn reeds vastgelopen. Gaat u nog op weg, dan kunt u kunt beter een andere route kiezen via Arnhem en of Utrecht.”

–       Tijdens regenval heeft een kettingbotsing plaatsgevonden op de A1,2,3 of zo.

De verzekeraars maken de rekening op en verhogen hun premies:
678 gezinnen en families die een dode te betreuren hadden.
678 weduwen en wezenpensioenpolissen die levenslang tot uitkering moeten komen.
678 hypotheken die afgelost moeten worden door de levensverzekeraars.
678 of meer ongevallenpolissen die tot uitkering moeten komen.
38.000 autoschades te regelen en waar één aanrijding heeft plaatsgevonden, zijn doorgaans twee of meer voertuigen betrokken.

De materiële economische schade is weliswaar niet bekend, maar moet in de miljarden lopen.

20.000 gewonden die al dan niet in het ziekenhuis belanden. Dus 20.000 mensen die niet op hun werk verschijnen, tijdelijk of langdurig arbeidsongeschikt zijn.
13.069 ernstig gewonden die in het ziekenhuis belanden, geopereerd moeten worden en mogelijk naar huis gaan met een onherstelbaar letsel.
13.069 + 678 vergoedingen vanwege letselschades waarover zij jaren lang een juridisch gevecht moeten leveren t.z.v. de schuldvraag en de omvang.
13.069 ongevallenverzekeringen waarop een beroep moet worden gedaan vanwege een verkeersletsel.

500 km of meer chauffeurs die te laat op hun werk verschijnen omdat zij hun tijd verspillen in de file terwijl de motoren van hun auto’s stationair staan te draaien in afwachting van de volgende meter die zij kunnen opschuiven.

En dan is er nog een hevige discussie over de problemen die veroorzaakt worden door het gebruik van motorvoertuigen zoals :
–    Binnensteden die vol staan met geparkeerde auto’s;
–    Te hoge waarden CO-2 in de lucht;
–    Ernstige Luchtverontreiniging met als gevolg dat steeds meer mensen lijden  aan longziekten waarvoor de rekening bij verzekeraars wordt gepresenteerd;
–    De Stikstofproblematiek;
–    Klimaatverandering (wolkbreuken, stormen die miljarden kosten).

De jeugd is het zat en roept haar kelen schor omdat zij zich realiseren dat dit zo niet langer kan.
En wie kan nog een zinnig argument bedenken om hen te weerspreken ?

ZENUWENLIJERS
Kort geleden reed ik bij Naarden op de invoegstrook voor de A1.
Achter mij reed iemand die ik maar even de zenuwenlijer noem.
Vermoedelijk een crimineel of een gebruiker van Lachgas, Coke of Wiet.

Met de richtingaanwijzer reeds aan, wilde ik mij tussen per doorgaande verkeer voegen. Wachtend op een rits-gaatje stiefelden wij met 80 op de invoegstrook voort.

Plotseling maakte een vriendelijke automobilist mij duidelijk ruimte te bieden om in te voegen. Dank u ! Gebaarde ik vriendelijk.

Maar …. te laat, want de zenuwenlijer had met vol gas mijn plekje weten te veroveren. Ik trof hem naast mij aan. De vriendelijke automobilist werd gesneden. Op een haar na wist ik een aanrijding te voorkomen door mij tijdig uit de weg te maken: terug naar de invoegstrook.
Deze Zenuwenlijers veroorzaken naar mijn overtuiging doorlopend ongevallen.
Zij halen rechts in en maken dan gebruik van de uitvoegstrook, die zij ook weer benutten om in te ritsen.
Zij rijden je met 140 achterop (richtingaanwijzer naar links en met groot licht aan), waar je geacht wordt om 100 te rijden en dat ook doet.
Opzij, opzij, opzij, want ik heb zo’n verschrikkelijke haast !

Of zij gaan zigzaggend over vier rijbanen, zodat zij steeds weer een paar meter hebben weten te veroveren op mensen die niet harder kunnen vanwege de file die een andere zenuwenlijer zojuist heeft veroorzaakt.

Is het niet de hoogste tijd voor een website waarop je het kenteken van de vandalen kunt registreren ? Dat lijkt mij erg handig voor verzekeraars die dergelijke lieden maar beter op de zwarte lijst kunnen zetten zodra zij meer dan 100 nominaties in de wacht hebben gesleept van 100 verschillende weggebruikers.

RECHTS RIJDEN OGENBLIKKELIJK AFSCHAFFEN !
In de wegenverkeerswet staat dat je verplicht bent om rechts te rijden.

Deze krankzinnige regel is ooit bedacht toen er nog sprake was van tweebaans wegen. Een voor elke rijrichting !
Toen reed men met zijn T-Fordje echt niet op een rijksweg met 3 tot 6 banen plus uitvoegstroken !
Afschaffen die regel !

Ik zou denken dat het de hoogste tijd is om de maximum snelheid te vervangen door een verplichte snelheid voor iedere rijbaan.

Zonder verplichting om rechts te gaan rijden om ruim baan te geven aan zenuwenlijers.
Voorstel is gebaseeerd op vaste snelheden :
80 km op de rechter baan.
90 km op de tweede baan.
100 km op de derde baan.

Etc.
Op gezette afstanden ruimte voor rijbaanwisseling. Met name bij afslagen.

Het idee om een vaste snelheid aan rijbanen toe te kennen, bepleit ik al vele jaren bij organisaties als ANWB, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Maar tot nu toe zonder resultaat. Daar geeft men de voorkeur aan een studie naar het Amerikaanse systeem “Keep your lane”.

Dat zou ook kunnen werken, maar dan moet je toch ook een oplossing vinden om de Zenuwenlijers ook in die baan te houden en dat zie ik toch nog niet gebeuren.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Hans van Ommen

Hans van Ommen