Zorgplicht intermediair voor alle polishouders met een woekerpolis

Door Gepubliceerd op: 10 oktober 2024

Platform

Nadat René Graafsma eerder al uit de doeken deed dat de schikkingsvoorstellen die nu worden uitgewerkt voor de ‘woekerpolissen’ van a.s.r.  (AEGON), Nationale-Nederlanden, Reaal en Achmea niet vanzelfsprekend zijn, gaat hij in dit interview met Wink Sabée in op de rol van het intermediair. “Een adviseur die in het verleden woekerpolissen heeft verkocht, moet het komende jaar alsnog zijn zorgplicht vervullen. Dat kan hij of zij ook doen door samen te werken met ‘claimexperts’, die daartoe zijn opgeleid en getraind. De Vereniging Financieel Verbond heeft om die reden een platform ingericht. waarop we de verschillende contacten en specialismen bij elkaar brengen.”

Wat betekent de zorgplicht voor het intermediair met betrekking tot de woekerpolissen?

“Dat wil zeggen: het intermediair moet toetsen of een polishouder wel of niet een schrijnend geval is. En dit moet het intermediair doen vóórdat de polishouder een schikkingsvoorstel kan accepteren, want als iemand een schikkingsvoorstel tegen kwijting accepteert, dan neemt hij ook afstand van zijn mogelijke rechten als schrijnend geval. Ook zijn er aanvullende mogelijkheden voor zogenaamde niet-aangeslotenen.”

Om het geheugen op te frissen: wat is een schrijnend geval bij de schikkingsvoorstellen voor de woekerpolissen?

“De definitie van de term schrijnende gevallen is nog niet vast omschreven en mogen de verzekeraars zelf formuleren. Dat schept dus geen duidelijkheid. De juridische grondslagen voor een schadevergoeding kunnen per zaak verschillen, Bij schrijnende gevallen gaat het vooral ook om de psychosociale gevolgen. Ik heb modellen ontwikkelt (de G-methoden) die de compensatiebedragen wel gemotiveerd maximeren op juridische gronden. Dat geeft over en weer een basis voor vergelijkbaarheid en ‘redelijkheid en billijkheid’.”

Welke consumenten met een woekerpolis zijn volgens jou een schrijnend geval?

“In potentie elke polishouder, of die nu bij de totstandkoming van de schikkingsvoorstellen was aangesloten bij een claimorganisatie of niet. Het gaat erom dat de polis en de omstandigheden bekwaam worden beoordeeld.”

Hoe kunnen adviseurs toetsen of een klant met een woekerpolis een schrijnend geval is en in aanmerking komt voor een claim?

“Het intermediair maakt vanuit zijn zorgplicht eerst een portefeuille-analyse en benadert vervolgens zijn klanten actief om te beoordelen of de betreffende klant wel of niet een schrijnend geval is. Te verwachten is dat de kwaliteit van de administraties uitdagingen geven. Als de adviseur de polisinformatie niet meer heeft zal hij die moeten opvragen bij de verzekeraar. Het kan een probleem worden als ook de verzekeraar de gegevens niet compleet heeft. Bijvoorbeeld door de integratie bij fusies en overnames, of de omgang met de minimale wettelijke bewaartermijnen. In die situaties zullen de gesprekken moeten gaan over waar de bewijslast thuishoort.”

Hoe wordt de hoogte van de claim dan bepaald?

“Dat is dus te berekenen met de eerder genoemde G-methoden. We leggen nu de laatste hand aan cursussen en trainingen waarmee adviseurs en het intermediair de methodes G1 tot en met G6 adequaat en efficiënt leren toepassen.”

Wat leert een adviseur specifiek in de training die je hebt ontwikkeld?

“De globale opzet van de eendaagse training zijn drie stappen: inzicht, overzicht en uitzicht. Inzicht, stap 1,  is erachter komen wat de situatie is binnen portefeuille van het intermediair. Ofwel, welke polishouders komen in aanmerking voor de toetsing om te bepalen of ze wel of niet een schrijnend geval zijn? Stap 2, overzicht, is het in kaart te brengen van de schrijnende gevallen volgens de toepasselijke G-methode. De laatste stap is uitzicht. Die bestaat uit het creëren van handelingsperspectief. Dat wil zeggen: welke handelingen kan een adviseur vervolgens verrichten om zijn klant in een eventuele claim bij te staan? Adviseurs en intermediairs kunnen zich als ‘expertlid’ aanmelden bij Vereniging Financieel Verbond. Dat geldt ook voor consumenten. Het ‘Financieel Verbond’ is een platform waar we de verschillende personen en partijen, de kennis en ervaring en de handelingsmogelijkheden bij elkaar brengen.”

Dus het Financieel Verbond verzamelt alle polissen ‘schrijnende gevallen’ van alle intermediairs en bundelen die per verzekeraar en dient vervolgens een gezamenlijke schadeclaim in?

“Ja, daar willen we naar streven en de verzekeraars zijn daar blij mee want die krijgen het gestructureerd aangeboden. Op dit moment zijn er in verschillende vormen contacten en gesprekken met verzekeraars om op basis van goede ervaringen uit het (ook recente) verleden de samenwerking vorm te geven.”

Wat als een intermediair niet meer actief is?

“Die portefeuille is dan verkocht en daarmee is ook de zorgplicht overgedragen. Daarbij is van belang: hoe is die overdracht juridisch afgesproken? Het vergt mogelijk wat onderzoek om te bepalen bij welke partij de zorgplicht thuishoort.”

Hoeveel procent van alle polishouders is naar verwachting een schrijnend geval?

“Er zijn oorspronkelijk vier miljoen polishouders met zeven miljoen polissen. Ik verwacht dat we volgens de G-methoden als maatstaf 20 tot 30 procent daarvan als schrijnend geval kunnen herkennen. Is een polishouder overigens geen schrijnend geval, dan lijkt het beter de voorgestelde schikking te accepteren. Immers, het is dan alleen nog maar mogelijk individueel te procederen en dat lijkt in de huidige situatie toch echt wel onmogelijk.”

De pot voor schrijnende gevallen in de voorgestelde schikkingsvoorstellen is ongeveer 20 procent van het totaal. Is dat niet te weinig?

“Het voorgestelde bedrag voor schrijnende gevallen dat de verzekeraars met de claimorganisaties hebben bepaald is inderdaad naar verwachting niet toereikend. Er wordt al over van gedachten gewisseld. Waar het om zal gaan is dat de beschikbare compensatiegelden zo zuiver mogelijk én transparant aan de mensen die schade hebben geleden worden toegekend.”

Is er nog een bepaalde termijn voor dit alles moet zijn geregeld?

“De schikkingsvoorstellen hebben geen eeuwig leven. Verzekeraars hebben uitgesproken dat ze einde zomer 2025 alles willen hebben afgewikkeld. En dat kan ook, met een beetje ‘echt verstand van zaken en goede samenwerking’.”

Hier kunt u zich aanmelden: Vereniging Financieel Verbond

Lees ook:
‘Schikkingen woekerpolis voor verzekeraars een feest, voor verzekerden een tranendal’
‘Schikkingsvoorstellen woekerpolissen zijn veel te laag, daarom bewijslast omkeren’
‘Gedupeerden woekerpolissen en de andere polishouders betalen de schikkingen uit eigen zak’

Deel dit bericht, kies uw platform!

Wink Sabée

Wink Sabée

Partners van Findinet

Nieuwsfeed