A whirlwind Sinks 184 foot super Sailing Yacht “BAYESIAN”
RON HOLLAND DESIGN
De Bayesian (geschat op $ 40 miljoen), gebouwd door een Italiaanse scheepsbouwer en opgeleverd in 2008, was een luxe zeiljacht van 56 meter, met een mast van 75 meter lang.
Het jacht was ontworpen door het Canadese bedrijf Ron Holland Design uit Vancouver en bood plaats aan negen gasten en twaalf bemanningsleden.
De Bayesian lag voor anker nabij Palermo toen het werd getroffen door een zware windhoos. De Italiaanse kustwacht vermoedt dat de Bayesiaan waarschijnlijk in een waterhoos terecht is gekomen, een type tornado dat boven water ontstaat. Dit extreme weerfenomeen, gecombineerd met de ankerplaats van het jacht, zorgde voor een ware storm die het schip overweldigde. Ondanks het voorspelde slechte weer, kwam de storm onverwacht hard aan en werd de bemanning verrast.
Justitie in Italië is een strafrechtelijk onderzoek gestart naar het zinken van een luxe zeiljacht voor de kust van Sicilië. Er moet bepaald worden of er sprake is van doodslag. Bij het ongeluk kwamen zeven mensen om het leven, onder wie de steenrijke Britse ondernemer Mike Lynch
De openbaar aanklager zegt dat de passagiers lagen te slapen en dat ze daarom niet op tijd van het schip konden komen.
De Italiaanse aanklagers zeggen dat het onderzoek zich op dit moment nog niet op specifieke personen richt. Het onderzoek moet duidelijk maken er iemand verantwoordelijk te houden is voor de doden op het zeiljacht de Bayesian.
Ooggetuige
Karsten Borner, die met zijn schip in de buurt lag, was getuige van het voorval en beschreef de situatie die aan de ramp vooraf ging. Toen de storm toesloeg was Borner genoodzaakt de motor van zijn boot te gebruiken om een botsing met de Bayesian te voorkomen . Volgens Borner werd de Bayesian geraakt door een krachtige windvlaag, waardoor het dramatisch overhelde en het jacht plat op het water terechtkwam. Binnen enkele ogenblikken begon het schip water te maken en zonk het snel.
15 opvarenden konden zich redden door tijdig in de reddingsboten te stappen.
7 opvarenden vonden de dood.
MILJARDENDANS
Maar wat de oorzaak ook moge te zijn : een dergelijk professioneel vervaardigd vaartuig hoort niet te kapseizen of te zinken.
Dat gaat dus een rechtszaak worden die nog vele jaren gaat duren.
Met slachtoffers als:
Miljardair en eigenaar Mike Lynch (Britse technologieondernemer die medeoprichter was van Autonomy Corporation en Invoke Capital oprichtte, samen met Invoke Capital, mede-oprichter van het cybersecuritybedrijf Darktrace.
Diens 18-jarige dochter Hannah.
Diens advocaat Chris Morvillo en zijn echtgenote Nada Morvillo.
Jonathan Bloomer (voorzitter van Verzekeraar Hiscox, tevens voorzitter van de Londense afdeling van de investeringsbank Morgan Stanley International)
Diens echtgenote Judy Bloomer.
Ricardo Thomas (scheepskok)
Met andere woorden : professionele bemanningsleden wisten zich in veiligheid te brengen, maar de gasten lukten dat niet.
En zoals dat altijd gaat met dergelijke schadegevallen: Partijen te over die menen dat zij schade hebben geleden als gevolg van de ramp.
ITALIAANSE SCHEEPSBOUWER
De naam van de ontwerper doet denken aan een ontwerp van Nederlandse oorsprong. Maar dat is niet het geval.
Het gaat hier om een Canadees ontwerp van een gigantische zeilschip van Canadees ontwerp en gebouwd door een Italiaanse scheepsbouwer genaamd Perine Navi.
Nader onderzoek zal moeten uitwijzen wat de oorzaak is van dit scheepsongeluk.
De opvarenden waren stuk voor stuk belangrijke zakenlieden en verwacht mag worden dat de scheepsbouwer wordt geconfronteerd met met aansprakelijkheidsstellingen tot in de miljarden, als blijkt dat zij een schip hebben gemaakt dat onvoldoende zeewaardig was.
AANSPRAKELIJKHEIDSVERZEKERING
Het feit dat dit schip ten onder is gegaan vanwege slagzij, maakt helder dat het schip zich niet meer heeft kunnen oprichten nadat het terecht kwam in een wervelwind.
Een gedegen gebouwd schip moet zich vervolgens kunnen oprichten, maar dat was niet het geval bij de Bavesian.
Of de aansprakelijkheidsverzekeraars nog aanspreekbaar zijn in dit geval, valt te bezien.
De omstandigheden waarin het zeilschip zich bevond, waren bijzonder, maar hadden nooit mogen leiden tot het zinken van het schip.
Alleen een botsing met een groot object kan aanleiding zijn voor een scheepsramp als deze.
Getuigenverklaring
Een bemanningslid aan boord van het schip, vertelde dat de boot zich bevond in een bizarre situatie, waardoor het jacht ongeveer 20 graden naar stuurboord overhelde.
Terwijl de bemanningsleden spullen vastmaakten, begon de hellingshoek snel toe te nemen totdat het jacht begon te zinken.
De bemanningsleden die zich aan dek bevonden, konden het jacht met lichte verwondingen evacueren.
Vooralsnog wordt aangenomen dat het jacht in slechts twaalf minuten is gezonken.
En dat een omvangrijke overstroming het zinken zou hebben veroorzaakt. Aldus een anonieme gezagvoerder.
Dit is gebaseerd op het feit dat er geen breuken in de romp van het jacht zijn gemeld en het feit dat het jacht met twee ondergelopen compartimenten had moeten blijven drijven. Nader onderzoek zal moeten uitwijzen of er een aanwijsbare oorzaak is voor het kapseizen van de “BAYESIAN”.
- Maakte het water na een aanraking met een rots?
- Was de mast te lang en te zwaar zodat het zich niet meer kon oprichten?
- Was het ophaalbare kiel nog niet volledig neergelaten?
- Was er wel sprake van afdoende gezag aan boord? Alcohol schaadt alertheid.
Kapseizen komt wel vaker voor : nadat het kiel is afgebroken
Farr X2 ‘Nexba’ (2 juli 2022)
Op zaterdagochtend 2 juli 2022 verloor de Nexba, het eerste productiemodel van de Farr X2, zijn kiel en kapseisde voor de kust New South Wales, Australië. De twee opvarenden werden gered door de kustwacht nadat ze zich meer dan 15 uur hadden vastgeklampt aan de romp van het gekapseisde zeiljacht.
Fast 42 ‘Moquini’ (september 2004?)
Het wrak van de Moquini, een 12 meter lange Fast 42 werd in februari 2006, vijf maanden na de vermissing, gevonden en geborgen voor de Zuid-Afrikaanse kust. De romp van het jacht was in tact, alleen de kiel miste. Van de zes opvarenden is sindsdien nog steeds geen spoor.
Beneteau 40.7 ‘Cheeki Rafiki’ (16 mei 2014)
De Cheeki Rafiki, een Beneteau veertig voeter verloor op het midden van de Atlantische oceaan haar kiel en geen van de vier opvarenden overleefde het. Het MAIB (Marine Accident Investigation Branch) onderzocht het ongeluk en concludeerde dat de boot al eerder stevig was aan de grond gelopen was, waarbij de kiel mogelijk beschadigd is geraakt.
Oyster 825 ‘Polinna Starr III’ (4 juli 2015)
Een Oyster 825 zonk in de zomer van 2015 voor de Spaanse kust, nadat de kiel was afgebroken. De jachtbouwer verklaarde dat er mogelijk een productiefout heeft plaatsgevonden bij de bouw van dat type schip, waarbij is aangegeven dat andere schepen in de 40-jarige geschiedenis van de werf niet volgens dit gewraakte procédé zijn vervaardigd. De vijf crewleden zijn allemaal gered door de Spaanse kustwacht.
Preventie kielbreuk
Bovenstaande incidenten zijn (waarschijnlijk) allemaal voortgekomen uit productiefouten, danwel onvolledig onderhoud van de schepen. Er zijn incidenten bekend waarbij schepen hun kiel verloren na aanvaring met drijfafval of walvissen. Hier kunt u niets anders aan doen dan een zo sterk mogelijke boot aanschaffen. Productiefouten zijn moeilijk van te voren op te sporen. Kielbouten en aanhechting van de kiel kunt u wel controleren. Bent u niet zeker over de staat van de kielbouten, bijvoorbeeld na een stevige vastloper of een aanvaring? Laat deze dan door een specialist inspecteren, mogelijk met gebruik van X-ray techniek. Bayesian yacht sinking italy yacht yachts 8/21/24
De redactie van Findinet zal zich tot het uiterste inspannen om haar lezers op de hoogte houden van deze zaak.
Net als in dit geval : To pay or not to pay that is the question: EMILIANO SALA
Deel dit bericht, kies uw platform!
Hans van Ommen