Consument van financieel onbewust naar financieel bewusteloos

Door Gepubliceerd op: 31 mei 2013

Consumenten vallen in katzwijm door (uitblijvende) overheidsmaatregelen en overvloed van (verplichte) informatie.

Ruim 40% van de Nederlanders vindt dat er steeds meer van hen verwacht wordt als het gaat om het regelen van de persoonlijke financiën. Ze worden overspoeld met post en e-mails en vinden de inhoud regelmatig zo ingewikkeld dat ze aangeven dat je er bijna ‘voor gestudeerd’ moet hebben. Voor 1 op de 5 mensen levert het regelen van de financiën hierdoor regelmatig stress en onrust op. Dit blijkt uit onderzoek van Platform Wijzer in geldzaken onder ruim 500 Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar.

Overheid

Berichten uit de media over wijzigingen in overheidsmaatregelen met mogelijke gevolgen voor de persoonlijke financiële situatie, zetten de consument onvoldoende aan tot actie. Olaf Simonse, hoofd programmabureau Wijzer in geldzaken:

“Een deel van de Nederlandse consumenten dreigt financieel bewusteloos te raken. De veranderingen op het gebied van AOW, pensioenen, de woningmarkt, kinderopvang en belastingen zijn voor veel consumenten moeilijk in te schatten. Voor het herstel van het consumentenvertrouwen is het belangrijk dat mensen inzicht en overzicht krijgen in de effecten van alle veranderingen op hun persoonlijke financiële situatie en deze effecten in actie kunnen vertalen. Uit de vragen die Wijzer in geldzaken dagelijks binnen krijgt, blijkt dat mensen zoekende zijn. Consumenten moeten overal kleine brokjes informatie vandaan halen, deze informatie is vaak moeilijk te begrijpen en niet toegesneden op de persoonlijke situatie.”

Wijzer in geldzaken is daarom gestart met het vertalen van (naderende) maatregelen op een zo eenvoudig en duidelijk mogelijke manier voor de consument.

Grote hoeveelheid aan informatie

Wijzer in geldzaken waarschuwt dat mensen ook door onduidelijke en grote hoeveelheden informatie ‘financieel bewusteloos’ kunnen raken. Consumenten krijgen dagelijks een grote hoeveelheid informatie van veel verschillende organisaties te verwerken. Een derde heeft echt het gevoel te worden overspoeld en bijna de helft van de mensen ontvangt regelmatig post van organisaties waarbij het niet duidelijk is wat er van ze wordt verwacht. Digitalisering van financiële zaken kan de consument meer overzicht opleveren, maar de burger vindt dat het dan wel makkelijker moet worden. Bijvoorbeeld door financiële zaken op een centrale plek toegankelijk te maken, zodat de consument niet voor iedere organisatie waar men klant is op een aparte website moet inloggen.

Deel dit bericht, kies uw platform!

Redactie Findinet

Redactie Findinet